Kardinaal Pell over Newman


Interview van Luke Coppen (Catholic Herald) met Kardinaal Pell: (…) I believe that the battle of ideas is more important than ever with the spread of tertiary education. The issues that Newman was wrestling with then are being fought over in much wider circles.

And people are often unaware of Newman’s contribution on those issues.

Yes, often people don’t know what his contribution was. Things have moved on a bit, but after the Second Vatican Council – John Paul II stabilised the situation – there was a real danger that what I call an “ultra-liberalism” would do in the English-speaking world the damage that had been done in places like Holland. I was frightened that might even have been going to happen in Australia. Now I think we’ve avoided the worst there. I think we’ve stabilised the situation.

Onlangs verscheen bij Uitgeverij Colomba: Kardinaal John Henry Newman. Gids in het post-seculiere labyrinth. (ISBN: 978-90-73810-82-2)

De in 1801 geboren anglicaan en hoogleraar te Oxford begon als bestrijder van liberalisme en vrijzinnigheid. In 1845 ging hij over tot de kerk van Rome.
Newman staat model voor de denkende christen. Geloof en rede vormen voor hem een hechte eenheid. In zijn eentje onderzocht hij de geschiedenis van de kerk, de concilies, de kerkvaders. Aan zijn grondige kennis van de klassieken paarde hij een buitengewone gevoeligheid voor het persoonlijk geweten. Praktisch alle literaire genres heeft hij beoefend. Newmans veelzijdigheid en heldere stijl maken hem toegankelijk voor iedere lezer.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s