Vijftigste verjaardag James MacMillan

Zaterdag 17 januari viert de ZaterdagMatinee alvast de vijftigste verjaardag van de Schotse componist James MacMillan tijdens een ‘dubbelconcert’ (12.00 uur en 14.15 uur) in het Concertgebouw te Amsterdam.
Niet alleen de Schotse volksmuziek en de vroege Engelse (O bone Jesu, 2002) en Vlaamse polyfonie vormden inspiratiebronnen voor MacMillan. Ook twintigste-eeuwse componisten als Benjamin Britten en Dmitri Sjostakovitsj zijn voor hem grote voorbeelden. Tijdens de viering van zijn vijftigste verjaardag komen deze componisten samen in één programma onder leiding van de jarige zelf. Als afsluiting wordt Seven Last Words from the Cross uit 1993 uitgevoerd. Deze compositie wordt nog altijd beschouwd als een van MacMillans beste werken. Hij componeerde het in opdracht van de BBC voor zeven verschillende tv-episodes in de Goede Week voor Pasen in 1994.

Grote Zaal, Concertgebouw Amsterdam, zaterdag 17 januari 2009

12.00 uur The Sixteen
Eamonn Dougan dirigent

MacMillan – O bone Jesu
Cornysh (1465-1523) – Woefully arrayed
MacMillan – A Child’s Prayer
Carver (1490-1546) – O bone Jesu

14.15 uur Radio Kamer Filharmonie
The Sixteen
James MacMillan dirigent
Jean-Guihen Queyras cello

Britten – Prelude and fugue op.29
Sjostakovitsj – Eerste celloconcert
MacMillan – Seven Last Words from the Cross

Bron: KN 01, ‘De Kerk moet de muziek herontdekken’

3. Verily, I say unto thee, today thou shalt be with me in Paradise (St. Luke)

Ecce Lignum Crucis
in quo salus mundi pependit:
Venite adoremus

Behold the Wood of the Cross
on which The Saviour of the world was hung
Come let us adore him

Good Friday Versicle

Christ’s words are kept until the very end of the movement when they are sung by two high sopranos, accompanied by high violins. The rest of the piece is a setting of the Good Friday Versicle Ecce Lignum Crucis. During the liturgy this is normally sung three times, each time at a higher pitch as the cross is slowly unveiled and revealed to the people. Here also the music begins with two basses, rises with the tenors and then again with two altos. A high violin solo features throughout.

De volledige tekst vind je hier.

Dit bericht werd geplaatst in Christendom, muziek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s